Selasa, 3 November 2020

1976-POKOK SERAI KAYU.

(BIOGRAFI GURU SEJARAH SIRI 136)



Tahun 1976 jiran baru Abang Soh bekas askar pencen membuat rumah baru bersebelahan rumah Abang Li. Juga berjiran dengan keluarga kami. Abang Soh bekas askar berpangkat Pegawai Warrant II. Beliau membeli sebidang tanah tapak rumah dan tanah kebun ber -sempadan dengan rumah Sarjan Hassan.

Dalam tanah kebun itu ada sepohon pokok serai kayu yang tinggi. Apabila mak saya nak buat nasi kerabu, saya diminta ke Rumah Abang Soh untuk mengambil pucuk serai kayu. Saya jenis tak suka meminta barang orang rasa amat malu. Tetapi minta izin ambil serai kayu juga kerana mak yang suruh. Masa itu saya berazam untuk beli rumah dan tanam sendiri pokok serai kayu. Jadi bila pindah ke rumah di Permatang Shah saya terus membeli benih dan menanam pokok serai kayu. Kalau ada jiran nak saya bagi sahaja. Tetapi saya tak suka meminta barang orang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan