Sabtu, 24 Oktober 2020

1973-MULA BELI MAJALAH DEWAN PELAJAR.

(BIOGRAFI GURU SEJARAH SIRI 91)



Dewan Pelajar merupakan sebuah majalah berbahasa Melayu di Malaysia. Majalah ini diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka secara bulanan sejak Januari 1967. Di samping itu, ia menyasarkan pembaca daripada kalangan kanak-kanak. Harga Majakah Dewan Pelajar pada tahun 1967 ialah 40 sen.1 Harga majalah ini pada tahun 1973 ialah 50 sen.

Masa Darjah 3 saya membaca, jadi setiap bulan saya membeli majalah ini di Kedai Buku Pustaka Rakyat yang terletak berhampiran Stesen Bas Pasir Puteh. Pada tahun 1973, mak saya bagi duit belanja sekolah 20 sen. Saya simpan 10 sen setiap hari untuk membeli Utusan Pelajar, Dewan Pelajar dan Utusan Malaysia sekali seminggu. Seronok ketika itu dapat membaca Utusan Malaysia untuk melihar Rancangan TV dan sukan, Utusan Pelajar dan Dewan Pelajar untuk meningkatkan pegetahuan dan baca kartun bersiri antaranya Katak Dengan Harimau oleh Halim Teh dan Gua Maut oleh Rizalman.

1http://harithsidek.blogspot.com/2013/01/buku-klasik-majalah-dewan-pelajar-lima.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan