Sabtu, 7 November 2020

VESPA DI KAMPUNG GONG CHAPA 1975

(BIOGRAFI GURU SEJARAH SIRI 138 )



Vespa ialah satu jenama skuter Itali yang dibuat oleh syarikat Piaggio. Nama "vespa" bermaksud penyengat dalam bahasa Itali.1Pada awal tahun 1970, tercipta satu sejarah di mana sebuah kenderaan jenis motorsikal dari Itali iaitu Vespa mula menapak di semenanjung Malaysia.2

Seperti di tempat lain di kampung saya Kampung Gong Chapa juga ada pemilik motor vespa. Mereka ialah Ustaz Maali dan Ustaz Wahab. Dua orang Ustaz yang mengajar sekolah rendah di kampung saya. Ustaz Maali juga ialah guru fardu ain di Madrasah Kampung Gong Chapa. Beliau melantik saya sebagai Ketua Kelas Fardu Ain di Madrasah. Sya kerap melihat kedua-dua orang ustaz ini membasuh vespa mereka di Madrasah. Saya selalu beragan-angan nak naik naik vespa. Rupanya impian saya tercapai apabila Ustaz Maali menumpangkan saya ke Kelas Tambahan Penilaian Darjah 5 di Sekolah Arab Atas Zib.

________________________________________

1https://ms.wikipedia.org/wiki/Vespa

2https://www.facebook.com/mirivespaclub/posts/kedai-vespa-pertama-di-johorpada-awal-tahun-1970

Tiada ulasan:

Catat Ulasan