Ahad, 25 Oktober 2020

1971- KAKAK MENJADI PENEROKA FELDA JENGKA 4.

(BIOGRAFI GURU SEJARAH SIRI 111)



Pada tahun 1971 kakak saya Rahimah berkahwin dengan Abang Salleh. Ketika itu kakak saya dah tidak bersekolah lagi kerana tidak pandai menunggang basikal untuk ke Sekolah Menengah Anika Jurusan atau nama sekarang SMK Tok Janggut. Mak saya merasa sedih kerana kakak Rahimah merupakan seorang pelajar yang pandai. Apabila dihantar menaiki bas kakak saya alahan bas sehingga muntah.

Setelah berkahwin, mereka kemudiannya menetap di Felda Jengka 4. Ketika itu saya tak tahu ke mana kakak saya pergi hinggalah saya darjah 3 barulah saya faham mereka menjadi Peneroka Felda Kemboja Jengka 4. Kakak saya berkahwin ketika berumur 15 tahun dan Abang Leh berusia 20 tahun. Sejak Darjah 3 saya berminat untuk ke Felda Jengka 4, tetapi tahun 1978 barulah hajat ini tercapai.1

__________________________________

1Catatan Dairi 1978

Tiada ulasan:

Catat Ulasan