Selasa, 27 Oktober 2020

1974-TAWARIKH MATA PELAJARAN BARU DARJAH 4.

 (BIOGRAFI GURU SEJARAH SIRI  121)



Pada tahun 1974 saya mula mempelajari mata pelajaran baru iaitu Tawarikh. Tawarikh merupakan mata pelajaran yang akan saya ambil dalam Peperiksaan Penilaian Darjah 5 tahun 1975. Sebelum ini saya belajar mata pelajaran Kajian Tempatan. Saya minat Tawarikh dan berazam mendapat A dalam mata pelajaran ini. Guru yang mengajar Tawarikh ialah cikgu Tuan Soh. Beliau tinggal di Padang Siam dan saya kerap juga ke rumah Cikgu Tuan Soh. Cikgu Tuan Soh mengajar Tawarikh sambil bercerita bagaimana kedatangan bangsa Portugis ke Melaka. Saya seronok mendengar cikgu Tuan Soh bercerita semasa mengajar subjek Tawarikh. Ini lah titik tolak minat saya untuk menjadi Guru Sejarah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan