Sabtu, 31 Oktober 2020

1975-SUKATAN PELAJARAN TAWARIKH DARJAH 5.

(BIOGRAFI GURU SEJARAH SIRI 130)



Setelah belajar Tawarikh Darjah 4, tahun 1975 saya mula belajar Tawarikh Darjah 5. Cuma tahun ini kena belajar betul-betul kerana subjek ini subjek Peperiksaan Penilaian Darjah 5. Sejak dari tahun 1975 saya mula minat sejarah dan akhirnya menadi Guru Sejarah selama 30 tahun. Kemahiran saya alah Sejarah STPM Tingkatan 6. Antara Kandungan Sukatan Pelajaran Sejarah Darjah 5 ialah;

BAB

KEDATANGAN BANGSA EROPAH

1. Melaka ditawan Pourtugis

2. Melaka dibawah pemerintahan Portugis.

3. Belanda di Asia Tenggara.

4.Inggeris Kembali ke Asia Tenggara.

5. Raffles Dengan Pembukaan Singapura.

CERITA-CERITA DARI CHINA

6. Shih Huang Ti – Maharaja China Yang Pertama

7.Pemberian Nagara China Kepada Tamadun Manusia.

8.Ghenghis Khan.

9.Kublai Khan.

CERITA-CERITA DARI NEGERI INDIA

10. Asoka Raja Yang LemahLembut.

11.Akbar Yang Agong.

12.Pemberontakan di India.

13. Menuntut Kemerdekaan.

14. Mohammad Ali Jinnah.1

Guru Tawarikh saya ialah Cikgu Tuan Soh. Saya masih ingat lagi Cikgu Tuan Soh menceritakan pengkhianatan Si Kitol menyebabkan Melaka jatuh ketangan Portugis.Si Kitol adalah rakyat yang belot dan memainkan peranan kepada kehancuran Melaka. Si Kitol lah yang berperanan sebagai dajjal menabur fitnah dan memecah belahkan orang melayu mengakibatkan kemusnahan kerajaan Melaka yang dulunya gah di seluruh pelosok dunia.

1http://harithsidek.blogspot.com/2013/01/buku-klasik-buku-teks-sekolahsuatu.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan