Sabtu, 31 Oktober 2020

1975-BERJALAN KAKI TIGA BATU KE KELAS TAMBAHAN

(BIOGRAFI GURU SEJARAH SIRI 131)



Awal Januari hingga Sepetember Cikgu Shaari mengadakan Kelas Tambahan Percuma di Sekolah Arab swasta Ata Zib. {nama panjang lupa). Cikgu menjemut kami untu belajar percuma di situ. Ketika itu SK Pasir Puteh tidak dapat mengadakan kelas tambahan petang kerana SK Kamil 2 menumpang di SK Pasir Puteh, Lelaki pada Sesi petang. Saya minat belajar. Jadi balik sekolah pukul 12.30 tengahari saya terus mandi. Kemudian solat zuhur dan mengaji Quran.

Kemudian galas beg kecil berjalan kaki ke kelas tambahan sejauh tiga batu dari Kampung Gong Chapa. Kelas bermula pukul tiga petang dan tan tamat pukul 5.00 petang. Itulah rutin hidup saya setiap petang Rabu dan Khamis. Ketika itu saya berazam untuk mendapat 4A sahaja dalam Peperiksaan UPSR kerana saya tidak pandai Bahasa Inggeris. Satu petang Ustaz Mat Ali terserempak dengan saya berjalan kaki di Jambatan Sungai Rasau. Beliau simpat melihat saya berjalan kaki ke Kelas Tambahan. Lalu menghantar saya ke Sekolah Arab Swasta tersebut dengan motor Vespa. Masuk bulan kedua berjalan kaki ke kelas tambahan Che minta saya pinjam basikal kakak Asia untuk ke Kelas Tambahan. Ketika itu saya sempat berkawan dengan pelajar cemerlang SK Kamil 1, Shamsudin Harun yang mendapat 5A Penilaian Darjah 5 dan melanjutkan pelajaran ke Sekolah Alam Syah, Kuala Lumpur. 1Saya cuma mendapat 3A, 1B dan C Bahasa Inggeris.

1Cenderamata Jubli Perak Sekolah Kamil, Pasir Puteh 1954-1979.,60

Tiada ulasan:

Catat Ulasan